De effecten en voordelen van sensorische integratietherapie op een leerling met autisme
Kinderen met autisme of een pervasieve ontwikkelingsstoornis (PDD) hebben vaak moeite met het reguleren van sensorische prikkels uit de omgeving. Deze sensorische problemen omvatten een verhoogde gevoeligheid voor bepaalde geluiden, geuren, smaken en aanrakingen.
Velen in de ergotherapie geloven dat deze sensorische problemen verband houden met ongepast gedrag, en gebruiken de term sensorische disfunctie om het gedrag te beschrijven dat voortkomt uit het onvermogen om omgevingsstimuli te verwerken en te reguleren. Nu de prevalentie van autisme blijft toenemen, is het belangrijk dat leerkrachten, personeel en ouders technieken gebruiken die de kwaliteit van het dagelijks functioneren van leerlingen verbeteren. Het doel van dit onderzoek was om de effecten van sensorische dieetinterventies op een kind met autisme te onderzoeken om te bepalen of het interventieprogramma succesvol was in het verminderen van agressieve uitbarstingen, een doelgedraging, met behulp van een aangepast alternerend behandelontwerp (ABAC). De resultaten toonden een afname van agressieve uitbarstingen na de implementatie van de eerste reeks technieken, maar het is niet duidelijk of deze afname het gevolg was van de interventie. Verder tonen de resultaten aan dat de tweede reeks technieken geen positieve invloed had op het gedrag, maar dat externe variabelen de gegevens mogelijk hebben beïnvloed. Implicaties voor toekomstig onderzoek en de praktijk worden besproken.
Bron en volledig onderzoeksartikel: http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2009/2009gardners.pdf