Bekwaam snoezelen binnen de structuurgroepen van kindercentrum de Speeldoos

De aanleiding van het onderzoeksrapport ‘Snoezelen, bekwaam snoezelen binnen de structuurgroepen van kindercentrum de Speeldoos’ is een vraag vanuit Zozijn, Kind & Jeugd Zutphen. Zozijn is een organisatie die ondersteuning en begeleiding geeft aan mensen met een verstandelijke beperking.
De vraag is gericht op het aanbieden van snoezelactiviteiten. Snoezelen is het doelgericht, begeleid en selectief aanbieden van zintuiglijke prikkels, in een sfeervolle omgeving volgens eigen keuze en tempo, aangepast aan individuele behoeftes en mogelijkheden. Uit het vooronderzoek bleek dat er meerdere vragen lagen bij de begeleiders van de verschillende settingen binnen Kind & Jeugd Zutphen. Door de omvang van het probleem en het geringe tijdsbestek, is er na overleg met verschillende partijen besloten om het onderzoeksgebied af te bakenen en ons te richten op een specifieke doelgroep, waardoor er meer verdieping kon plaatsvinden en het onderzoek haalbaal bleef. De doelgroep waarop het praktijkonderzoek zich vanaf dit punt heeft gericht zijn de begeleiders van de twee structuurgroepen binnen kindercentrum de Speeldoos, onderdeel van Kind & Jeugd Zutphen. Binnen deze groepen staan begeleiding vanuit structuur, duidelijkheid en regelmaat centraal. De structuurgroepen bieden begeleiding of opvang aan kinderen die in grote mate behoefte hebben aan deze manier van begeleiden. De kinderen binnen de structuurgroepen hebben vaak een verstoorde prikkelverwerking. Dit houdt in dat de kinderen over- of ondergevoelig kunnen zijn voor zintuiglijke prikkels. Bij veel van de kinderen is sprake van een stoornis in het autisme spectrum. Momenteel zijn er vijf pedagogisch ondersteuners en een coördinerend pedagogisch ondersteuner werkzaam op de structuurgroepen. Bij deze begeleiders lagen er verschillende vragen. Samengevat willen de begeleiders weten, hoe zij snoezelactiviteiten bekwaam in kunnen zetten binnen en buiten een aparte snoezelruimte. Hieruit is de volgende probleemstelling geformuleerd.

Onderzoeksdoelstelling:
Een concreet beeld van de mate waarin er volgens de begeleiders aan de voorwaarden voor bekwaam snoezelen kan worden voldaan, bij het aanbieden van snoezelactiviteiten binnen en buiten een aparte snoezelruimte, aan de kinderen van hun groep.

Onderzoeksvraag:
In welke mate kan er volgens de begeleiders worden voldaan aan de voorwaarden voor bekwaam snoezelen, bij het aanbieden van snoezelactiviteiten binnen en/of buiten een aparte snoezelruimte, aan de kinderen van hun groep?

Bron: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen; opleiding pedagogiek. Onderzoek uitgevoerd door: Maike Kleintjes en Sanne Maalderink

Lees het onderzoek