The Multisensory Handbook: A guide for children and adults with sensory learning disabilities
Dit boek biedt leerkrachten en therapeuten een gebruiksvriendelijke database met praktische ideeën en suggesties voor gebruik in het MSE voor leerlingen met ernstige en meervoudige leerproblemen. Deze omvatten apparatuur en hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden om de omgeving zo in te richten dat bepaalde resultaten worden bevorderd; een set fotokopieerbare, snel en eenvoudig in te vullen observatie- en beoordelingsformulieren; een selectie praktische strategieën en methoden die gebruikt kunnen worden in het MSE; en ideeën om leerkrachten te helpen de omgeving, beoordeling en instructie te integreren om individuele programma’s te optimaliseren.
Voor het eerst gepubliceerd in 1999. Dit boek bestaat uit vier delen.
Deel I ‘Foundations’ begint met hoofdstuk 1 ‘Wat is een multisensorische omgeving?’ en biedt een algemene inleiding tot het vakgebied. De MSE kan voor verschillende mensen verschillende dingen betekenen. Het kan een daadwerkelijke ruimte beschrijven, of de impact die een ruimte op een individu heeft. Bovendien kan het voor volwassenen of kinderen zijn, voor recreatie, vrije tijd, therapie of onderwijs.
Deel II ‘Ontwerp en constructie’ onderzoekt het wat, wie, waarom en hoe van de open-minded.
Deel III ‘Curriculumontwikkeling’ begint met hoofdstuk 8 ‘Curriculumontwikkeling in de MSE’.
Het laatste deel, deel IV ‘Toekomstige ontwikkelingen’, bestaat uit twee hoofdstukken. Het doel van hoofdstuk 11 ‘Onderzoek uitvoeren in de MSE’ is om onderzoek te demystificeren en zo alle leden van het transdisciplinaire team aan te moedigen actief betrokken te raken bij MSE-gerelateerd onderzoek; In hoofdstuk 12, ‘Waar gaan we heen?’, wordt de MSE opnieuw onderzocht om mogelijke manieren te identificeren waarop deze ontwikkeling kan bijdragen aan de grotere pluraliteit die het onderwijs in de 21e eeuw zal kenmerken.




